طرز آماده کردن سیب زمینی فرنچ فرایز

سیب زمینی سرخ کرده احتمالا در دسترس ترین و بهترین گزینه برای مواقعی است که حسابی گرسنه هستید. ولی بسیار هم مشاهده شده که دوستان به خاطر اینکه فکر می کنند سیب زمینی سرخ کرده حاوی کالری بالایی است از خوردن آن خودداری می کنند، نه که کسی خوشش نیاید!

در این پست سعی دارم روشی را به شما آموزش بدهم که در پایان بهترین و کم چرب ترین فرنچ فرایز یا همان سیب زمینی سرخ کرده خودمان را در خانه به راحتی تهیه کنید.

میزان تقریبی کالری در هر ۱۰۰ گرم از این فرنچ فرایز حدود ۳۱۲ کیلو کالری است. این میزان کالری برابر کمی بیش از یک کلوچه گردویی می باشد. پس از این به بعد اصلا نگران چربی و کالری بالای این غذا نباشید:

[ingredients]

سیب زمینی بزرگ برای تهیه سیب زمینی فرنچ فرایز

روغن سرخ کردنی گیاهی(زیتون،کانولا،آفتابگردان)

شکر

سیروپ ذرت یا کارامل

دستمال جاذب چربی، دستمال کاغذی مخصوص آشپزخانه

۲ سینی بزرگ

ترموستات یا دماسنج آشپزی

[end] [recipe]

سیب زمینی ها را بشویید و پوست بکنید. نیازی نیست که وقت زیادی صرف ریز خرد کردن سیب زمینی ها بکنید. تجربه ی من ثابت کرده که اندازه ای حدود ۱ سانتی متر برای قطر و ۸ سانتی متر برای طول بهترین نتیجه را دارد. می توانید از دستگاه های برش سیب زمینی فرنچ فرایز موجود در بازار هم استفاده کنید. اگرچه من همیشه با دست خرد می‌کنم و دلیلم هم این است که اعتقاد دارم وقتی در این جور کارها به جای استفاده از وسایل الکتریکی و مکانیکی از دست های خودمان استفاده میکنیم در پایان غذا خوشمزه تر می‌شود.

سیب زمینی ها را به یک کاسه بزرگ منتقل کنید و رویشان آب سرد بریزید، طوری که کاملا سیب زمینی ها را بپوشاند و یک شب را در ان بخابانید.

سیب زمینی ها را از آب در آورید. هدف این مرحله خارج کردن نشاسته موجود در سیب زمینی بود که در حقیقت از عوامل مهم بالا رفتن کالری این غذا است. آب مایل به قهوه ای رنگ موجود در کاسه همان نشاسته موجود در سیب زمینی ها است.

سیب زمینی ها را خوب آبکشی کنید. یک کاسه دیگر را پر از آب داغ داغ کنید. شکر و سیروپ کارامل و یا ذرت را اضافه کنید. هم بزنید تا کاملا حل شود. میزان شکر و سیروپ کاملا اختیاری است ولی اگر می‌خواهید معیاری دستتان باشد، می‌توانید یک قاشق از محلول را مزه کنید. باید طعم شیرینی را حس کنید.

سیب زمینی ها را اضافه کنید و بگذارید نیم ساعتی در این محلول بمانند. پس از این مدت آن ها را با آب سرد آبکشی کنید و در دستمال تمیزی بپیچید تا کاملا خشک شوند.

در این فاصله قابلمه ای را از روغن پر کنید. حداقل یک لیتر روغن نیاز دارید. اگر اعتراض دارید که ” مگر قرار نبود این رسپی کم کالری باشد؟؟؟” باید خدمتتان عرض کنم که میزان روغنی که شما در قابلمه میریزید و میزان روغنی که سیب زمینی ها جذب می‌کنند دو داستان کاملا متفاوت است. دلیل استفاده از این میزان روغن به اصطلاح دیپ کردن سیب زمینی ها در روغن است. راجع به این تکنیک حرف زیاد است. امیدوارم فرصتی دست بدهد تا در پستی جداگانه توضیح بدهم.

در سایت های معتبر میزان حرارت روغن در مرحله اول سرخ کردن ۳۲۵ درجه فارنهایت ذکر شده است. رسیدن به این حرارت و نسوزاندن روغن فقط در حالتی ممکن است که زیر روغن را کم کنید و ترموستات آشپزی تان را در آن قرار دهید. بسته به نوع اجاق زمان رسیدن به این حرارت متفاوت است ولی برای من دقیقه ای طول می کشد. اگر ترموستات آشپزی هم ندارید اصلا نگران نباشید. این مدت زمان تقریبی ۲۰ دقیقه حتما برای رساندن روغن به آن میزان از حرارت نیاز است. برای اطمینان بیشتر در پایان این زمان یکی از خلال های سیب زمینی را که کاملا خشک شده به درون قابلمه بیاندازید. اگر حرارت حدود ۳۲۵ درجه فارنهایت باشد دور سیب زمینی پر از حباب های ریز میشود و سیب زمینی در روغن کاملا غوطه ور میشود. اصولا هم صدای جرق جرق روغن را نمی شنوید.

بسته به سایز قابلمه و میزان روغن سیب زمینی ها را به چند قسمت تقسیم کنید. من همیشه با توجه به اینکه برای دو نفر غذا می پزم و از قضا فرد اول همواره در صدد دسترسی هرچه سریعتر به سیب زمینی هاست، سیب زمینی هارا دو قسمت می‌کنم.

سیب زمینی های قسمت اول را داخل روغن بریزید. فقط حواستان باشد که در حدی سیب زمینی داخل ظرف بریزید که مطمئن باشید روغن رویشان را کاملا خواهد پوشاند.

مرحله اول سرخ کردن بین ۵ تا ۱۰ دقیقه بسته به نوع روغن و مدل اجاق گاز و … تغییر می‌کند. معیار کیفی این قسمت این است که سیب زمینی ها باید نرم شده باشند و بتوانید به راحتی در بین انگشتانتان آنهارا له کنید. سیب زمینی ها را درون یکی از سینی ها بریزید تا خنک شوند. در این فاصله می‌توانید قسمت دوم سیب زمینی ها را سرخ کنید. در مرحله اول سرخ کردن نیازی نیست که روی سیب زمینی ها طلایی بشود، فقط کافیست درونشان بپزد.

وقتی تمام سیب زمینی ها مرحله اول سرخ شدن را پست سر گذاشتند، بگذارید روغن دوباره کاملا داغ شود. دمای روغن باید ۳۷۵ درجه فارنهایت باشد.

سیب زمینی ها را به آرامی درون روغن بیاندازید. یکباره سر ریز کردن تمام سیب زمینی ها باعث کاهش ناگهانی دمای روغن می‌شود، پس سعی کنید این مرحله چند دقیقه ای طول بکشد.

در حقیقت برای این قسمت نمی توان زمان دقیقی تعیین کرد چرا که میزان سرخ شدن سیب زمینی ها کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

در این مرحله چند باری سیب زمینی ها را کاملا هم بزنید تا یکنواخت سرخ شوند. وقتی آماده شدند، به سینی که قبلا در کف آن دستمال جاذب روغن پهن کرده اید منتقل کنید. کمی نمک، فلفل سیاه تازه آسیاب شده، پودر پاپریکا بریزید. سیب زمینی ها را زیر و رو کنید تا ادویه ها کاملا پخش شود.

امیدوارم زحماتی که کشیدید با این طعم خوشمزه و ترد سیب زمینی ها کاملا جبران شود.

[end]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *